1930 – 1991
Навчався у Львівському інституті прикладного та декоративного мистецтва (учень Романа Сельського). Відрахований з інституту 1959 року у розпал антиабстракціоністської кампанії. Через рік поновлений, 1961 року закінчив навчання.
З 1961 року почав працювати у Львівській Національній опері поруч з Федором Ніродом, з 1967 – по 1991 рік – був головним художником театру.
У 1978-1980 рр. – був також головним художником Мінського театру опери та балету в Білорусії; здійснював постановки у театрах Києва, Донецька, Одеси, Москви, Ленінграда, Свердловська, Варшави, Скоп’є, Анкари.
Був викладачем кафедри монументального живопису Львівської академії мистецтв. Нині його учні – головний художник Львівської Національної опери, народний художник України Тадей Риндзак та художник-постановник Львівської Національної опери, народний художник України Михайло Риндзак.
Кожному із оформлених ним спектаклів властива філософічність, висока образність, тонке проникнення в музичну партитуру твору, вражаюча емоційність. Він був монументалістом з глибоким зануренням в ідею твору.
Лисик не обмежувався лише ескізами, а власноруч завершував сценічні панно. Сьогодні задники до його вистав, які збереглися у Львівській опері, є свідченням великого таланту.
Але, як і у Федора Нірода, так і у Лисика виникали проблеми з цензурою. Показовий випадок стався у вересні 1978 року, коли відбувалась «здача» для комісії фольк-опери «Цвіт папороті» Є.Станковича зі солісткою Ніною Матвієнко та хором Г.Вірьовки.
Для вистави Лисик зробив чотири задники на кожну пору року. На них в центрі велетенського вінка (тернового у «Зимі») композиційно було розміщено по три дерева, на яких у гніздах сиділи діти зі свічками («Весна») або було розіп’ято козаків («Осінь»). Комісія побачила у трьох деревах втілення ідеї тризуба і вимагала негайно прибрати якесь дерево, а краще два. Дітей так само потрібно було замалювати, вони нагадували янголів. Лисик категорично відмовився руйнувати задум. Тож усю сценографію було знищено. І тепер Лисикова папороть цвіте у менших масштабах – лише на ескізах.
Директор Нью-Йоркської Метрополітен-опера задля Лисика готовий був розібрати стіни театру. Один американський мільйонер під час відвідин митця США запропонував збудувати музей для Лисикових театральних творів у штаті Айова. Йому пропонували придбати один із його авторських горизонтів за 100 тисяч американських доларів. Композитор Арам Хачатурян після прем’єри «Спартака» зізнавався, що на вимогу Лисика міг би переписати свою музику. А режисер Сергій Параджанов називав Лисика генієм, який народився у Львові. Роботи художника експонувалися на Празькому Квадрієнале, виставках «Художників театру і кіно».
Народний художник УРСР (1975), лауреат Державної премії ім. Т.Г. Шевченка (1971)
Цікава література:
- Диченко І. С. Євген Лисик. Нарис про життя і творчість. Київ : Мистецтво, 1978. 112 с.
- Каталог виставки Є. М. Лисика у Львівському палаці мистецтв / за ред. О. Зінченко, А. Лисик, В. Проскурякова. Львів, 1996. 4 с.
- Каталог виставки рисунку і сценографії Є. М. Лисика / за ред. О. Зінченко, А. Лисик, В. Проскурякова. Львів, 2000. 5 с.
- Каталог виставки рисунку і сценографії Є. М. Лисика у Національному музеї / за ред. О. Лисик, В. Проскурякова, Д. Яреми. Львів, 2010. 6 с.
- Климко З. Архітектура сценографії Є. Лисика : Дис. на здобуття наук. ст. канд. архітектури / Національний університет «Львівська політехніка». Львів, 2018. 233 с.
- Климко З. В. Висвітлення актуальності дослідження феномену сценографії як складової театральної архітектури (на прикладі архітектурно-сценографічної творчості Є. М. Лисика) // Сучасні проблеми архітектури та містобудування: наук.-техн. збірник / відп. ред. М. М. Дьомін. К.: КНУБА, 2014. Вип. 36. С. 63–74.
- Климко 3. Вплив і розвиток архітектурно-сценографічних ідей всесвітньо відомого сценографа Є. М. Лисика в навчальному, пошуковому, експериментальному і прикладному проектуванні театральної і культурно-просвітницької архітектури у Львові (наприкінці XX — на початку XXI століття) // Архітектурний Вісник КНУБА. Вип. 1. Київ, 2013. С. 17–34.
- Козак Х. Втрачена сторінка у творчості Євгена Лисика // Архітектура, будівництво, інтер’єр, мистецтво. 2004. № 4. С. 42–43.
- Козак Х. Монументальні образні візії // Образотворче мистецтво. 2004. № 3. С. 36–37.
- Медвідь Л. Геній Лисикового таланту! // Образотворче мистецтво. 2018. № 4. С. 66–67.
- Медвідь Л. Декілька слів про майстра // Альманах Львівської академії мистецтв, 95–96. Львів, 1997. С. 28–29.
- Медвідь Л. Євген Лисик : монументальність, простір, час… // Просценіум. 2004. № 1–2 (8–9). С. 23–27.
- Медвідь Л. Євген Лисик : простір, мораль… // Артанія. 2004. № 6. С. 7–9.
- Медвідь Л. Катеґорія простору в сценографічній творчості Євґена Лисика // Мистецька мапа України : Львів : Живопис, графіка, скульптура. 1900–2008. Київ : Ювелір-прес, 2008. С. 43–44.
- Мисюга Б. Сценічна феноменологія Євгена Лисика // День. 2020. 12 квітня.
- Овсійчук В. Євген Лисик // Просценіум. 2001. № 1. С. 36–44.
- Овсійчук В. «Мені відкрив світ театру Євген Лисик» // Просценіум. 2003. № 1 (5). С. 67–74.
- Овсійчук В. Художник Євген Лисик // Народознавчі зошити : часопис Інституту народознавства НАН України. 1996. № 5. С. 328–334.
- Огородник С. «Золотий обруч» у сценографії Євгена Лисика // Образотворче мистецтво. 2007. № 2. С. 22–23.
- Островский Г. Монументальная сценография // Творчество. 1984. № 3. С. 18–19.
- Проскуряков В. Архітектура українського театру. Простір і дія : монографія. Львів : Видавництво Львівської політехніки, видавництво «Срібне слово», 2004. С. 518–525.
- Проскуряков В. Він жив театром з дитинства // Галицька брама. 1995. № 8. С. 10–11.
- Проскуряков В. Кожного разу вперше. Іпостасі Євгена Лисика // Поступ. 2000. № 157 (601). С. 8.
- Проскуряков В. Творчість Є. М. Лисика в часі, просторі, сценографії та архітектурі : монографія. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. 136 с.
- Проскуряков В. Феномен Лисика. In memoriam Євгена Лисика // Галицька брама. 1995. № 8. С. 8–9.
- Проскуряков В., Климко З. Творчість і мистецький доробок Є. М. Лисика як об’єкт і предмет архітектурної науки // Архітектурний вісник КНУБА. 2013. Вип. 1. С. 100–109.
- Рославлева Н. Балетные спектакли Львовского театра // Музыкальная жизнь. 1969. № 8. С. 17–18.
- Семенюк І. Євген Лисик. Штрихи до портрета // Наука і культура / АН УРСР. 1981. С. 436–439.
- Сидоренко В. Візуальне мистецтво від авангардних зрушень до новітніх спрямувань : Розвиток візуального мистецтва України ХХ–ХХІ століть / Інститут проблем сучасного мистецтва АМУ. Київ : ВХ[студіо], 2008. 188 с.
- Смирна Л. В. Століття нонконформізму в українському візуальному мистецтві : монографія / Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України. Київ : Видавництво «Фенікс», 2017. 480 с.
- Терещенко Л. Львівський державний академічний театр опери та балету ім. І. Франка. Київ : Музична Україна, 1989.
- Титаренко М. Євген Лисик: нестерпна легкість (не?)буття // Zbruč. 2015. 10 жовтня.
- Черкашина М. Homo symbolico в мире театральных фантазий // Зеркало недели. 2001. № 28, 27 июля.
- Швачко Т., Диченко І. Космічна палітра філософа // Музика. 2000. № 6. С. 21–23.
- Юзюк Н. Балет «Спартак» А. Хачатуряна на львівській сцені // Просценіум. 2007. № 1 (17). С. 21–26.
- Яців Р. М. Львівська графіка. 1945–1990. Традиції і новаторство. Київ : Наукова думка, 1992. 120 с.